donera

Stötta med en slant

Sverige har en mycket hård tid just nu och vi anser att regeringen kan göra mer och annorlunda. Därför jobbar vi hårt med att ta fram alternativ mot deras politik och att lyfta en annan bild av saken.

Eftersom SD-regeringen tittar på hur de kan begränsa vår finansiering slåss vi mot klockan. Mycket går på ren vilja, men det hjälper att få in en slant. Vi står upp mot både partier och organisationer med stora ekonomiska muskler. Vill du bidra? Skänk valfri summa som är möjlig för dig:

heart

Bli medlem

Som medlem i Socialdemokraterna ser du till att vi når ut till fler oavsett hur ditt engagemang ser ut. Träffa andra medlemmar, sätta upp affischer eller klura på politiska lösningar på problem där du bor.

Din månadsgåva stöttar vårt oppositionsarbete

Som opposition är det vårt jobb att bevaka regeringen och lyfta brister i politik som vi anser leder Sverige åt fel håll. Men vi ska också komma med alternativa politiska förslag och visa på andra sätt att lösa problemen på. Under nyheter hittar du de förslag vi kommit med hitintills.

Stärk vår röst så höjer vi din

Höj din röst

Tusentals svenskar har skrivit till Magdalena Andersson om vad de tycker behöver bli bättre i Sverige. Lämna dina tankar också! Kanske har du tänkt ett tag på hur vi kan minska segregationen, skapa mer framtidshopp hos ungdomar eller hur välfärden kan bli starkare?

VAD ÄR BÄST MED SVERIGE?

Det är mycket som oroar i Sverige just nu, men vad är det bästa – det vi vill behålla och upprätta, eller återupprätta? Vad har norra Sverige och södra Sverige gemensamt? Vad ger vår välfärd som andra inte har, eller vad är det bästa med glesbygden?

👉 Skriv vad du tycker är det bästa med Sverige:

Är det rättvist

Är det rättvist att bankerna gör rekordvinster medan vanligt folk går på knäna med sina bolåneräntor?

Totalt antal röster: 33
skola

SVENSKA RÖSTER

Tusentals svenskar har skrivit till Magdalena Andersson om vad de tycker är trasigt i Sverige. Det är också tusentals röster om det Sverige vi tycker om. Om samhällsgemenskap som uppstår när man bidrar rättvist. Där man respekterar varandra.

Landsbygden behöver få mer kraft för att hela Sverige ska leva.

Eldin

Jag är sjuksköterska och har arbetat både privat, statligt och kommunalt som undersköterska, sjuksköterska och operationssjuksköterska. Jag tycker att upphandlingarna är ett problem som jag tror går att förbättra. Specificera kraven på upphandlade företag inom statligt finansierad vård och omsorg. Ställ krav på att de kan visa kunskaper på området! Ställ krav på hur mycket av våra gemensamt inarbetade skattepengar som får lov att gå till vinster i de upphandlade företagen. Ställ krav på att de ska samarbeta med andra upphandlade aktörer inom den aktuella verksamheten om det behövs ( på sjukhuset t.ex). I Region Stockholms avtalskatalog finns över 700 företag som arbetar oberoende av varandra för sina egna incitament. Det leder till att sjukvården blir splittrad, ineffektiv och dyr och i slutänden går helheten förlorad. Är det rimligt att säga att vården är statligt finansierad när det ser ut som det gör? Vi har hamnat i ett tvivelaktigt och komplicerat gränsland!

Katarina

hus i alby en förort

Krav på svenskakunskaper samtidigt som möjligheter till arbete ges. Och KROSSA den framväxande kriminaliteten.

Jan

Återställa assistansen, utförsäkrade svårt sjuka som har 0 i inkomst trots ett långt arbetsliv. Handikappade som blivit av med handikappersättningen. om personalen på försäkringskassan som har för dålig kunskap.

Inger

När man pratar om att lägga mer resurser på poliser så hoppas jag att man menar på bättre polisnärvaro. Alltså områdespoliser som kan skapa relationer och arbeta förebyggande. Inte att fler ska komma vid utryckning. Att ungdomarna förstår att polisens finns även för deras skull, för att de ska må bättre och känna sig säkra.

Åsa

Jag tycker att Sverige ska göra mer för miljön. Vi vill alla andas in renare luft, ha mindre plast och ha mer hållbara produkter. 50% av alla bilar i norge är elbilar, kan inte sverige också komma upp på den nivån, varför halkar vi efter i miljöomställningen? Jättebra att ni ställer om till fossilfritt stål, men det behövs göras betydligt mer! En ung väljare som vill se förändring på riktigt!

Alexandra

sommaräng

Hej! Jag skulle vilja skriva några rader till dig angående min situation som medarbetare på hemtjänst. Efter ett uppehåll på några år (annat arbete), är jag sedan 6 månader tillbaka som anställd på hemtjänsten. Det var ett medvetet val från min sida eftersom jag saknat detta arbetet. Anledningen till att jag skriver är att jag nu möts av ett uppskruvat tempo. Min upplevelse är att brukarna (ofta äldre personer) mår bättre av ett lugnt bemötande utan stress. Jag upplever också att ett lugnt bemötande bidrar till att brukarna "larmar" mindre, vilket kan tolkas som att de känner sig lugnare. Arbetsbetastningen på hemtjänsten är nu så hög att vi har 5 minuters besök. Att hjälpa och stödja en människa på den korta tiden är svårt. Det jag menar är att vi i hemtjänsten har lite att säga till om och tempot skruvas hela tiden upp. Detta drabbar i slutändan vårdtagaren.

David

Ta hand om varandra, bry sig och bygga förtroende för alla blåljus och myndigheter. Lära oss mer om samhällsfrågor i skolan. Utanförskap och svårigheter i skolan är förödande.

Annie

förskola

Hej Magdalena, Jag är helt ny medlem i S. Malmö är min stad, här är jag född och uppvuxen. Har så gott som alltid bott och levt här. Jag har genom livet bott på många platser i staden. ”Bättre” stadsdelar på äldre dar och som ung i de billigare och ”vildare”. Malmö är en segregerad men samtidigt väldigt blandad stad. Och det funkar på grund av stadens storlek och att vi har en ”förort” mitt i centrum där alla stöts och blöts. Det är det gamla arbetarområdet Möllevången med sitt torg och Folkets park. Jag tror att det är lösningen, att människor stöts och möts. Inte ”hårdare tag”. ”Hårdare tag” tror jag ökar uppdelningen. Det kommer att förstärka vi och dom positionerna och kommer att få fortsatt allvarliga konsekvenser. Jag tror på satsningar tidigt, fler lärare, mindre dagisgrupper, fritidsgårdar tillbaka i förortsområden med verksamhet både för barn, ungdomar och föräldrar. Utökad uppsökning och utbildning av föräldrar. Föräldragrupper i kommunal regi där vuxna från stadens olika delar möts och tillsammans utbildar sig.

Viveca

Sverige måste va hårdare och ta bort all knark för att få slut på dessa kriminella gäng och deras skjutningar för att komma över varandras territorium.

Bo

sjö

Vilket Sverige vill du ha 2030?

Lantbruk

En ny riktning för Sverige

Vi har ett nytt stort socialdemokratiskt projekt som siktar på hur Sverige ska se ut 2030 och hur vår politik ska utformas för att nå dit. Globala trender som digitalisering, klimatförändringar, globalisering, stora migrationsströmmar och sammanflätningen av världens ekonomier och mycket mer har förändrat levnadsvillkoren i Sverige och i världen. Nu väljer vi väg framåt för att skapa en ny samhällsgemenskap.

Första steget till samhällsgemenskap är att lösa problemen tillsammans

Vill du vara med och påverka är det bästa sättet att bli medlem. Men du kan också skicka in dina tankar till våra politiska arbetsgrupper som jobbar med att analysera samhällsproblemen och se hur man kan utforma politiken för att öka samhällsgemenskapen, och öka rättvisan och repekten i vårt samhälle.

Välj vilket område du har tankar kring och skicka in din egen analys eller förslag för ditt bästa Sverige till 2030.