Ny politik

En ny politik där vi bygger landet tillsammans

Här kan du läsa om arbetet med att ta fram nya politiska förslag som kongressen kan ta beslut om. Här lägger vi upp nya handlingar, delar videor och annat som rör framtagandet av ny politik till Socialdemokraternas kongress 2021.

Inför kongressen 2021 har socialdemokratiska medlemmar tagit fram fler motioner än någonsin. Det saknas verkligen inte politiska idéer och bland alla dessa kommer vi hitta nya spännande reformer som kommer ta landet framåt. Här finns ideer kring allt från klimatomställningen och välfärdsbygget till brottsbekämpning och digitalisering.

jobb

Partistyrelsens förslag för JOBBEN till kongressen:

Alla jobb ska vara trygga och bra jobb som man kan försörja sig på. Arbete handlar både om plikt och rätt och utgör grunden för att lösa i stort sett alla andra samhällsproblem vi står inför. Jobb ger gemenskap, självbestämmande och möjlighet att välja hur man ska leva sitt liv och med vem.

Därför tycker Socialdemokraterna att alla som kan jobba ska jobba och fler behöver komma snabbare i arbete.

Vi vill öka takten i klimatomställningen och se till att den fungerar för vanligt folk.

Barnen är vårt gemensamma ansvar. Den som accepterar stora klyftor mellan vuxna, accepterar i praktiken stora klyftor mellan barn.

trygghet
Mikael damberg
välfärd

Vi ska ha en välfärd alla kan lita på där människors behov är överordnat marknadskrafterna. Välfärdens resurser ska gå just till välfärden – inte till privata vinster. Vi ska ha en äldreomsorg i världsklass, vård efter behov och en skola där alla barns möjligheter växer.

Vi måste bekämpa brotten och kriminella miljöer så att Sverige blir ett tryggt land för alla.

klimat