Socialdemokraterna fördjupar samarbete med självstyre

Socialdemokraterna avser att fördjupa sitt samarbete med PYD. Amineh Kakabaveh kommer att delta i den grupp med Socialdemokraterna som kommer att arbeta med detta.

Vi gör detta för att vi stödjer Självstyret i nordöstra Syriens arbete för demokrati och respekt för mänskliga rättigheter. Självstyret i Rojava är viktigt i Mellanöstern, och vi vill fortsätta att stödja dem. Återuppbyggnaden efter kriget är angelägen och Sverige ska stödja detta. Det politiska partiet PYD har en bärande roll i Självstyret och utgör en legitim samtalspartner.

ISIL/Daesh totala grymhet, brutalitet och fullständiga respektlöshet mot mänskliga rättigheter är vidrig och oacceptabel. Kampen mot ISIL/Daesh har krävt stora uppoffringar, och är ännu inte över.

YPG /YPJ har en central del i det här arbetet och vi stöttade deras kamp mot Daesh. Slaget om Kobane var en viktig vändpunkt och de kurdiska styrkorna med deras allierade vände utvecklingen på marken. Sverige är en del i den internationella koalitionen mot Daesh.

De allra flesta av oss har hört talas om Daeshs grymma handlingar. De kristna som blev dränkta i en bur med undervattenskameror. Mördade enbart för att de var kristna. De två unga homosexuella killar som blev kastade från ett höghus i Raqqa. Mördade enbart för att de var homosexuella. Eller alla de yazidier som blev mördade enbart för deras etnicitet. Detta är bara några av många exempel. Ansvarsfrihet får aldrig vara ett alternativ.

YPG /YPJ har tagit, och tar, ett stort ansvar för att förvara Daesh-terroristerna. De som slagits på Daesh sida måste ställas inför rätta. Vi ska fortsatt driva på att de som begått terrorhandlingar, brott mot mänskligheten ska ställas inför rätta.

I krigets spår har många människor flytt från terror och förtryck. Rättssäkerheten för dessa människor måste garanteras. Att frihetskämpar som slagits eller sympatiserar med YPG /YPJ eller PYD klassas av vissa stats aktörer som terrorister är oacceptabelt.

Vi noterar också hur vårt systerparti HDP i Turkiet fortsätter att kämpa med demokratiska medel och stöder dem i deras kamp för kurdernas rättigheter, och vi kräver att partiledaren Selhattin Demirtash friges.

Stockholm 24 november 2021

Tobias Baudin, partisekreterare Socialdemokraterna