SD:s kopplingar till Putins Ryssland – en säkerhetsrisk för Sverige

SD:s täta band med Putinregimen är ingen hemlighet. Att ge makt och inflytande i några av de mest känsliga politiska frågorna till rysslandsvänliga sverigedemokrater är ytterst allvarligt. Det råder ingen tvekan om att SD utgör en stor säkerhetsrisk för Sverige.

placeholder

Det var budskapet från försvarsminister Peter Hultqvist och integrations- och migrationsminister Anders Ygeman under en pressbrief på fredagsmorgonen.

Det handlar i grunden om vad som står på spel inför valet den 11 september, enligt Hultqvist och Ygeman, eftersom SD enligt flera opinionsundersökningar är det näst största partiet bland väljarna.

Anders Ygeman inledde med att peka på de senaste dagarnas avslöjanden där det bland annat framkommit att SD har kopplingar till över 200 nazister och rasister som står på valbar plats på SD:s listor. Hur Sverigedemokraterna har organiserat trollarméer för att måla ut sina politiska motståndare på ett väldigt ofördelaktigt sätt. Att de har filmat och förföljt minderåriga som demonstrerat för klimatet. Och senast, gårdagens nyhet om att en tjänsteman på Sverigedemokraternas riksdagskansli skickat ut en inbjudan för att fira nazisternas invasion av Polen med en kardemummalängd.

– Det här är inte ett parti bland alla andra. Det finns inget annat parti som har den här typen av nazistiska och rasistiska rötter och fortsätter att avslöjas med dem, gång på gång på gång, säger Anders Ygeman.

Dagens pressbrief handlade framförallt om att lyfta fram något som varit mindre uppmärksammat i valrörelsen: SD:s kopplingar till Putins Ryssland.

Peter Hultqvist räknade upp en rad exempel på SD:s nära kopplingar till Ryssland. Bland annat att man röstat för ryska intressen i EU-parlamentet. Sverigedemokraterna har också upprepade gånger utsett företrädare som ertappats med att ha besvärande kopplingar till både odemokratiska ledare, högerpopulistiska organisationer och Ryssland och auktoritära stater.

– Och så sent som en vecka innan kriget i Ukraina började kunde Jimmie Åkesson, partiledare för Sverigedemokraterna, inte välja mellan Putin och Biden, säger Peter Hultqvist.

Sverigedemokraterna har tydliggjort att de kommer att ställa tydliga krav på politiskt inflytande i paritet till sin storlek om de högerkonservativa vinner valet. Förutom ministerposter kan det kan handla om att få tjänstemän på strategiska platser i Regeringskansliet eller ordförandeposter i riksdagens utskott som ger tillgång till information och inflytande.

Detta i ett läge då vi befinner oss i ett mycket allvarligt säkerhetspolitiskt läge. Det är ungefär sex månader sedan Ryssland inledde anfallskriget mot Ukraina. Ett krig som orsakat ett enormt mänskligt lidande. Det är en känslig tid för vårt land innan vi omfattas av alliansens försvarsgarantier. Detta säkerhetspolitiska läge ställer stora krav på en aktiv, bred och ansvarsfull svensk utrikes- och säkerhetspolitik.

– Den fråga man nu ställer sig är att om SD ska få minister- eller insynsposter på utrikes- eller försvarsdepartement och vad det kan ha för påverkan på rikets säkerhet, säger Peter Hultqvist.

– Det är rimligt att de redovisar kontakt med Ryssland innan och efter invasionen av Ukraina.

Det är nio dagar kvar till valet och nu behöver Ulf Kristersson svara på frågan hur han ser på det säkerhetshot hans samarbetsparti Sverigedemokraterna utgör.

– Det är ingen tvekan om att SD:s koppling till Putins Ryssland är en säkerhetsrisk för Sverige, säger Anders Ygeman.

Se pressbriefen med Peter Hultqvist och Anders Ygeman här: