Vid årsskiftet höjs garantipensionen igen

Viktiga delar av våra trygghetssystem är värdeskyddade och följer med inflationen. S-regeringen har nu fastställt prisbasbeloppet för 2023 vilket innebär att pensionerna höjs igen till årsskiftet. Också andra förmåner och ersättningar höjs, som sjukersättningen, sjukpenningen, föräldrapenningen och studiemedel från CSN.

placeholder

Regeringen fastställde förra veckan prisbasbeloppet till 52 500 kronor för år 2023, något som bland annat påverkar alla med socialförsäkringsförmåner som har inbyggda mekanismer för att skydda mot inflationen.

– Viktiga delar av våra socialförsäkringar är värdeskyddade och följer med inflationen. Något som blir särskilt viktig i dessa oroliga tider, sa socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi vid en pressträff under måndagen.

Under pressträffen gick socialförsäkringsministern igenom hur det höjda prisbasbeloppet kommer att påverka de med socialförsäkringsförmåner.

Några exempel:

• Garantipensionen höjs med maximalt 851 kronor per månad.
  • Garantiersättningen i sjukersättningen höjs med 973 kronor per månad.
  • Maximal inkomstrelaterad sjukersättning eller aktivitetsersättning höjs med 1698 kronor per månad.
  • Högsta ersättningsnivån i sjukpenningen höjs med 89 kronor per dag.
  • Högsta ersättningsnivån i föräldrapenningen höjs med 89 kronor per dag.
  • Totalbeloppet inom studiemedel från CSN höjs med mer än 1 000 kronor.

Prisbasbeloppet har idag ett mycket brett användningsområde. Det finns kopplingar till omkring 150 lagar och förordningar. Utöver det används det i såväl näringsliv som föreningsliv. Med fram för allt påverkar det våra socialförsäkringar där det lindrar effekterna av inflationen.

Läs mer om höjningen av prisbasbeloppet på regeringens hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..