Arbetsmiljö

Bra arbetsmiljö och trygga jobb

Bra arbetsvillkor och arbetsmiljö skapar ett tryggare Sverige. En stark arbetsmiljölagstiftning behövs, som betonar det förebyggande arbetet så att små problem inte blir stora och allvarliga.

Arbetsmarknadsminister

Eva Nordmarklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

• förbättra den fysiska och psykosociala arbetsmiljön genom stärkt arbetsmiljöarbete och satsningar på förebyggande arbete, tillsynsarbete och arbetslivsforskning
  • minska antalet osäkra anställningar genom att ta bort allmän visstidsanställning
  • att alla anställda i vård och äldreomsorg ska få kostnadsfria arbetskläder
  • uppvärdera skyddsombudens roll
  • bekämpa arbetslivskriminaliteten. Svensk arbetsmarknad ska inte vara en fristad för kriminella aktörer
  • förbättra Företagshälsovården

Ingen ska behöva riskera liv och hälsan på jobbet.

I vårt starka samhälle ska arbetslivet vara hållbart och utvecklande. Arbete ska vara en källa till trygghet, egen försörjning och frihet - inte något som gör oss sjuka. Därför arbetar vi socialdemokrater för ett tryggare arbetsmarknad. Alla i Sverige ska ha ett tryggt jobb där man varken blir utnyttjad eller utsliten.

Vi socialdemokrater värnar den svenska modellen som bygger på att fack och arbetsgivare kommer överens om anställningsvillkoren på arbetsmarknaden. Goda och rättvisa villkor och en bra arbetsmiljö är en förutsättning för hög produktivitet i svensk ekonomi som utmärks av högt arbetskraftsdeltagande och en hög sysselsättningsgrad. För att motverka stress och psykisk ohälsa i arbetslivet vill vi skärpa kraven på arbetsgivare och förbättra arbetsskadeförsäkringen. Det står i skarp kontrast till Moderaterna och Sverigedemokraternas politik med försämrad arbetsrätt och fler otrygga anställningar. Vi riskerar att få den mest högerinriktade och löntagarfientliga regeringen som Sverige någonsin haft.

För oss socialdemokrater är det självklart. Den svenska modellen ska utvecklas. Det ska vara ordning och reda på den svenska arbetsmarknaden. Ingen ska behöva riskera liv och hälsan på jobbet.

Uppdaterades senast: 25 september 2020

• tagit fram en nollvision för dödsolyckor på jobbet
  • minskat möjligheten att stapla visstidsanställningar på varandra
  • kraftigt ökat resurserna till Arbetsmiljöverket
  • kraftfull satsning på att bekämpa arbetslivskriminaliteten
  • startat en arbetsmiljökunskapsmyndighet i Gävle för att samla och utveckla kunskap.
  1. Företagen behöver kompetent personal. I ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige ska Arbetsförmedlingen ha tid, resurser och möjligheter till utbildningsinsatser så att fler har möjlighet att få och behålla ett arbete.

Läs mer om Arbetsförmedlingen
  2. I Sverige ska det vara ordning och reda på arbetsmarknaden. Alla som kan jobba ska jobba och den som jobbar ska kunna leva på sin lön och ha trygga arbetsvillkor. Vi ska bo i ett land där kvinnor och män går till jobbet, känner sig trygga och kan kombinera familj och arbete.

Läs mer om Jobb
  3. En stark arbetsrätt är en del av den svenska modellen och en förutsättning för ett tryggare Sverige. Vår arbetsmarknad ska ha trygga jobb med schyssta villkor för alla som arbetar och gör rätt för sig.

Läs mer om Arbetsrätt
  4. Socialdemokraterna vill använda den ekonomiska styrkan till investeringar i jobb, skola, vård och omsorg. Ett starkt samhälle med en trygg välfärd går före stora skattesänkningar.

Läs mer om Ekonomi
  5. Rätten till ett tryggt arbete som det går försörja sig på, det är grunden för vårt starka samhälle. Heltid ska vara norm på hela arbetsmarknaden. Alla som vill gå upp i arbetstid ska ha möjlighet att göra det.

Läs mer om Heltid och deltid
  6. Det går allt snabbare för invandrare att etablera sig på arbetsmarknaden. Vi ska ställa högre krav på språk och utbildning så att alla i vårt starka samhälle har möjlighet att försörja sig själva.

Läs mer om Integration och mångfald
  7. Socialdemokraterna är ett feministiskt parti. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter och rättigheter på alla livets områden. Män och kvinnor är och ska behandlas som jämlikar.

Läs mer om Jämställdhet
  8. Den svenska modellen bygger på samverkan mellan fack och arbetsgivare som sluter kollektivavtal om löner och andra anställningsvillkor. Det är en framgångsrik modell som bidragit till ordning och reda på arbetsmarknaden och en positiv utveckling för hela landet.

Läs mer om Kollektivavtal
  9. Det går allt snabbare för nyanlända att komma i arbete. Tidigare har det tagit upp till tio år innan hälften etablerat sig på arbetsmarknaden. Nu är tiden för vissa grupper mer än halverad. Nästan 3 av 4 nyanlända är under 40 år. Hela samhället vinner på ökade möjligheter till utbildning så att fler kan ta lediga jobb.

Läs mer om Nyanländas etablering
  10. Sverige ska fortsätta att vara ett av världens ledande länder när det gäller industriell produktion. När vi lägger så stor vikt vid industrins fortsatta utveckling är det utifrån en insikt om dess avgörande betydelse för Sveriges och välfärdens utveckling.

Läs mer om Nyindustrialisering