Förskoleklass

Alla sexåringar ska gå i förskoleklass

Alla barn ska få en bra start på sitt lärande. Därför ska förskoleklassen förbättras och likvärdigheten öka.

Utbildningsminister

Anna Ekströmlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

• minska klasstorlekarna och anställa mer personal
  • investera i lärarna och deras förutsättningar för planering och kollegialt samarbete
  • öka undervisningstiden i förskoleklassen
  • öka tillgången till specialpedagogiskt stöd i förskoleklassen
  • utveckla förskolepedagogiken och förskoleklassens unika roll som brygga mellan förskola och skola

Obligatorisk förskoleklass för sexåringar

Förskoleklassen är en unik skolform där förskolans och grundskolans pedagogik och arbetssätt vävs samman. För oss socialdemokrater är förskoleklassen en självklar del av skolsystemet. I vårt starka samhälle får alla sexåringar en flygande start på sin skolgång.

Forskning visar att barn som tidigt vistas i stimulerande lärmiljöer får bättre möjligheter att utvecklas och lära. Förskoleklassen stärker sexåringars språkkunskaper, sociala kompetens och förmåga till samspel, kreativitet och reflektion. Det är en viktig jämlikhetsfråga att alla barn får möjlighet till en bra start i livet i en lärorik miljö. Därför har Socialdemokraterna förlängt skolplikten så att alla sexåringar får ta del av förskoleklassens undervisning och lärande.

Uppdaterades senast: 21 oktober 2020

• förlängt skolplikten genom att göra förskoleklassen obligatorisk för alla sexåringar
  • tillfört ett särskilt kapitel i läroplanen för att tydliggöra och kvalitetssäkra förskoleklassens verksamhet
  • minskat barngrupperna och anställt fler pedagoger
  • satsat på kompetensutveckling av lärarna i förskoleklassen
  • investerat särskilt i de förskoleklasser som har svårast förutsättningar
  1. För Socialdemokraterna är kampen mot arbetslösheten den viktigaste uppgiften. Alla som kan jobba ska jobba. Ingen ung ska gå utan arbete.

Läs mer om Ungdomsarbetslöshet
  2. Förskolan ska vara lärorik och stimulerande för alla barn. Barngrupperna ska fortsätta minska så att barnen erbjuds en trygg miljö där behörig och kunnig personal har tid att se varje barn.

Läs mer om Förskola
  3. Vinstjakten hör inte hemma i svensk välfärd. Resurser avsatta för välfärden ska användas till att förbättra skolresultaten och ge våra äldre och sjuka en trygg omsorg och vård – inte till stora vinstuttag.

Läs mer om Vinst i välfärden
  4. I vårt starka samhälle ska du som förälder både kunna jobba heltid och ha barn – utan att behöva slå knut på dig själv eller gå ner i arbetstid..

Läs mer om Familjevecka
  5. Lärare ska ha goda arbetsvillkor och rätt förutsättningar att bedriva undervisning av hög kvalitet. De ska kunna fokusera på att planera, genomföra och följa upp undervisningen i en skola som präglas av trygghet och studiero.

Läs mer om Lärare
  6. En avslutad gymnasieutbildning är den bästa försäkringen mot arbetslöshet. Därför behöver avhoppen från gymnasiet minska och fler elever lämna gymnasieskolan med fullständiga betyg.

Läs mer om Gymnasieskola
  7. I ett starkt samhälle finns universitet och högskolor av hög kvalitet i hela landet. En socialdemokratisk högskolepolitik är en regional och nationell tillväxtmotor som bidrar till jobb, bildning och innovation.

Läs mer om Högskola
  8. Betyg ska visa elevernas kunskaper – inte vara ett konkurrensmedel för att skolor ska kunna locka till sig elever. Du ska kunna lita på betygssättningen, den ska vara likvärdig och inte skilja sig från skola till skola.

Läs mer om Betyg
  9. Läxor bidrar till ökad kunskap men kan också tydliggöra ojämlika hemförhållanden. Alla elever ska därför få hjälp med läxläsningen, oberoende av föräldrarnas bakgrund eller ekonomiska situation.

Läs mer om Läxor
  10. Sverige har haft ett av de mest högpresterande och jämlika skolsystemen i världen – dit ska vi nå igen. Därför satsar vi på skolan. Nu jobbar 33 600 fler i skolan och kunskaperna ökar i alla internationella mätningar. Men mer behöver göras för att alla skolor ska vara bra skolor.

Läs mer om Skola