Regional tillväxt

Växtkraften i entreprenörskap och småföretagande på landsbygden är avgörande för ett starkare samhälle

En aktiv regional tillväxtpolitik är central för ett starkare samhälle som håller ihop. Vi vill se en livskraftig landsbygd med likvärdiga möjligheter till företagande, arbete, boende och välfärd som leder till en långsiktigt hållbar utveckling i hela landet.

Landsbygdsminister

Jennie Nilssonlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

• stimulera regional tillväxt. Investera i service, utbildning, bredband, vägar och järnvägar samt bostäder i hela Sverige
  • satsa 2 miljarder kronor årligen på de mindre landsbygdskommuner som ofta har gles befolkning
  • utnyttja möjligheten för en ökad svensk livsmedelsproduktion
  • anpassa närings- och arbetsmarknadspolitiken efter regionala förhållanden förstärka statliga närvaron regionalt
  • införa ett Röj-stöd för privata skogsägare så att de kan anställa personer för att röja skogsmark.

En aktiv politik för att hela landet ska leva

En av våra viktigaste uppgifter är att föra en politik som håller ihop landet och som bidrar till en hållbar utveckling i såväl städer, tätorter samt gles- och landsbygd. Vi har målmedvetet drivit en politik för att förbättra villkoren att bo, leva, arbeta och driva företag i hela Sverige. Några exempel är mångmiljardsatsningarna på bredband, på service på landsbygden, på ökad statlig närvaro, på lärcentra, på livsmedelsstrategin och på lanthandlar.

Men mycket finns kvar att göra. Regeringen har därför förankrat och presenterat en sammanhållen politik för Sveriges landsbygder - landsbygdspropositionen. Det innebär att framtida regeringar inte kan återgå till att ignorera landsbygden.

Med landsbygdspropositionen tar regeringen nästa steg i kursomläggningen för landsbygdspolitiken. Propositionen innehåller mål och inriktning för politiken som har förankras med riks­dagen. Utöver tidigare mångmiljardsatsningar på landsbygden satsar regeringen totalt 1,5 miljarder 2019–20 och därefter 400 miljoner årligen på exempelvis satsningar på näringsliv och företagande, infrastruktur och förbättrad kompetensförsörjning.

Uppdaterades senast: 09 juni 2020

1. Att järnvägen fungerar är grunden för att vi ska ta oss till jobbet, hälsa på nära och kära och inte minst att frakta varor och gods på ett miljövänligt och effektivt sätt.

Läs mer om Järnväg
  2. Sverige ska fortsätta vara ett ledande land när det gäller tillgång till snabbt bredband. Snabbt bredband och en pålitlig mobiltäckning är ett måste för att människor och näringsliv ska kunna bo och leva i hela landet.

Läs mer om Digitalisering
  3. I vårt starka samhälle investerar vi gemensamt i en infrastruktur som fungerar i hela landet. Oavsett var du bor ska det finnas effektiva och hållbara transportlösningar.

Läs mer om Infrastruktur
  4. Bra arbetsvillkor och arbetsmiljö skapar ett tryggare Sverige. En stark arbetsmiljölagstiftning behövs, som betonar det förebyggande arbetet så att små problem inte blir stora och allvarliga.

Läs mer om Arbetsmiljö
  5. Företagen behöver kompetent personal. I ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige ska Arbetsförmedlingen ha tid, resurser och möjligheter till utbildningsinsatser så att fler har möjlighet att få och behålla ett arbete.

Läs mer om Arbetsförmedlingen
  6. I Sverige ska det vara ordning och reda på arbetsmarknaden. Alla som kan jobba ska jobba och den som jobbar ska kunna leva på sin lön och ha trygga arbetsvillkor. Vi ska bo i ett land där kvinnor och män går till jobbet, känner sig trygga och kan kombinera familj och arbete.

Läs mer om Jobb
  7. En stark arbetsrätt är en del av den svenska modellen och en förutsättning för ett tryggare Sverige. Vår arbetsmarknad ska ha trygga jobb med schyssta villkor för alla som arbetar och gör rätt för sig.

Läs mer om Arbetsrätt
  8. Socialdemokraterna vill använda den ekonomiska styrkan till investeringar i jobb, skola, vård och omsorg. Ett starkt samhälle med en trygg välfärd går före stora skattesänkningar.

Läs mer om Ekonomi
  9. Rätten till ett tryggt arbete som det går försörja sig på, det är grunden för vårt starka samhälle. Heltid ska vara norm på hela arbetsmarknaden. Alla som vill gå upp i arbetstid ska ha möjlighet att göra det.

Läs mer om Heltid och deltid
  10. Det går allt snabbare för invandrare att etablera sig på arbetsmarknaden. Vi ska ställa högre krav på språk och utbildning så att alla i vårt starka samhälle har möjlighet att försörja sig själva.

Läs mer om Integration och mångfald