Uttalande: så minns vi Anna Lindh

Anna Lindh var en förkämpe för demokrati och mänskliga rättigheter. När vi idag, den 11 september 2020, minns och hedrar Anna Lindh, gör vi det i en tid när demokratin och mänskliga rättigheter trycks tillbaka av auktoritära krafter, skriver Socialdemokraternas verkställande utskott i ett uttalande.

Foto: Jan Collsiöö/TT

Vi behöver påminna varandra om att demokratin måste vinnas av varje generation. Att det idag är vår uppgift att ta oss an denna utmaning med samma kraft och medkänsla som Anna Lindh hade gjort.

På gator och torg i Minsk, i varje stad och by i Belarus, kräver människor sina rättigheter, rätten att få delta i fria och rättvisa val, rätten att få vara med och forma sitt samhälle, sina liv. Diktaturens kreatur svarar med våld och trakasserier. Oppositionsledare fängslas och fördrivs. Men fredliga protester och demokratiska krav framförda av en hel befolkning kan inte kväsas.

Vi fortsätter att ge vårt solidariska stöd till den demokratiska oppositionen, och vårt systerparti, i Belarus. Vi arbetar för att EU ska ta sitt ansvar, införa sanktioner och sätta press så att Europas sista diktatur ska falla. Vi stöder det belarusiska folkets strävan efter demokrati – och kräver fria, demokratiska och rättvisa val i Belarus.

I Europa urholkas på sina håll rättsstatens principer, yttrandefriheten pressas tillbaka och demokratin utmanas. Det är inga isolerade händelser utan en del av en auktoritär trend – som populistiska och främlingsfientliga högerpartier är en del av – som sveper över hela världen.

När auktoritära ledare stärker sin makt och försöker pressa tillbaka folkets röst – då står vi längst fram i kampen för demokrati.

När rättigheter kränks på grund av hudfärg eller kön – då står vi upp för det enkla faktum att alla människor har lika värde.

Hotet mot mänskliga rättigheter och demokratin är på riktigt. Vi behöver alla bestämma på vilken sida av historien vi ska stå. I Sverige – liksom i övriga delar av världen.

Tack Anna, för att du än idag fortsätter visa vägen, är en förebild och inspirerar oss att stå sida vid sida med människorättsaktivister och demokratikämpar världen över.