Export

Svensk export skapar jobb och välfärd i vårt land

Svensk export är en av de bärande pelarna i vår ekonomi. Exporten skapar tillväxt, sysselsättning och ökat välstånd. Svenska varor och tjänster är efterfrågade i hela världen. Det skapar jobb och välfärd i vårt land. Genom att exportera och importera varor och tjänster har Sveriges näringsliv kunnat växa sig starkt långt utanför vårt lands gränser och ta del av den globala marknaden.

• öka exporten, både i absoluta tal och som andel av BNPöka andelen exporterande företag, inte minst få fler små- och medelstora företag att exporteraatt Sverige ska vara pådrivande för en fri, hållbar och rättvis internationell handel
  • använda Sveriges innovationsledarskap för att stärka näringslivets exportförmåga och internationella konkurrenskraft
  • öka Sveriges attraktionskraft för investeringar, kompetens, talanger och besökare

Vi ska stärka svenska företag och deras möjlighet att exportera

Svensk arbetarrörelse har en mycket lång tradition av att främja handel och motverkaprotektionism, eftersom en fri och rättvis handel ligger i löntagarnas intresse. Det skapar jobb med anständiga arbetsvillkor och bidrar till en hållbar ekonomisk utveckling. Hälften av Sveriges BNP kommer ur handel, och hälften av det utgörs i sin tur av utländska investeringar och utländskt kapital. Det gör oss till ett av världens mest exportorienterade länder. Handeln och dess investeringar skapar bryggor mellan stad och land. Exporten och den nyindustrialisering som Sverige genomför och driver genom minskade utsläpp, förnybar el och effektiva industriprocesser, är också några av Sveriges främsta bidrag till den globala klimatomställningen.

Globaliseringen innebär att ekonomierna i världens länder blir alltmer sammanflätade. För ett litet exportorienterat land som Sverige skapar detta enorma möjligheter men innebär också hård konkurrens för vårt näringsliv. Vi måste möta de utmaningar och möjligheter som globaliseringen för med sig. Svensk export måste i högre utsträckning nå tillväxtmarknaderna och fler små och medelstora företag måste få förutsättningar att våga och vilja exportera. Det regionala exportfrämjandet för små och medelstora företag ska ytterligare förbättras.

Därför har regeringen tagit fram en förnyad export- och investeringsstrategi. Vi socialdemokrater vill fortsätta skapa goda förutsättningar för företag i hela landet att utvecklas. I tider med ökat protektionism och isolering blir det allt viktigare att stå upp för frihandel och öppenhet.

• tagit fram exportstrategier för att öka exporten och utländska investeringar i Sverige
  • bildat Team Sweden där vi har samlat alla exportfrämjande myndigheter
  • öppnat regionala exportcentra runt om i Sverige