Skatter

För att finansiera det vi tillsammans har nytta av

Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och vården, högre pensioner och en kompromisslös kamp mott brotten och dess orsaker. Framtidsinvesteringar går före stora skattesänkningar. Så bygger vi ett tryggare Sverige.

Finansminister

Magdalena Anderssonlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

• att nya resurser till välfärden går före skattesänkningar och skattesubventioner
  • att progressiviteten i skattesystemet vårdas
  • att skatteklyftan mellan pensionärer och löntagare avskaffas
  • att skattefusk och skatteundandragande bekämpas
  • att en blocköverskridande skattereform kommer till stånd.

Skatt ska betalas efter bärkraft och välfärd fördelas efter behov

Skatter behövs för att kunna finansiera det vi tillsammans har nytta av. Sverige har stora behov av investeringar i järnvägar, vägar, bostäder, utbildning och forskning. Polisen och tryggheten mot brott behöver förstärkas. Insatserna mot skattefusket ska utökas. Den kommunala skatteutjämningen och statsbidragen till kommunsektorn är viktiga för att hålla ned landstings- och kommunalskatterna. Vi Socialdemokrater prioriterar fler anställda i välfärden framför skattesänkningar.

Sverige har arbetat upp en stark ekonomi. Den styrkan vill vi använda till att bygga ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Vi vill se en mer rättvis fördelning av skatterna och driva en aktiv jobbpolitik. Pensionärsskatten ska helt avskaffas. Vi tycker att det är viktigt att hushållen vet vad som gäller och kan planera sin vardagsekonomi långsiktigt. Därför vill vi behålla jobbskatteavdragen för de flesta inkomster. Även ROT och RUT bibehålls. Om vi säger nej till sänkta skatter som går ut över sjukvård och skola kan Sverige uträtta stordåd också i framtiden. Den svenska modellen ska utvecklas, inte avvecklas.

• tagit bort pensionärsskatten för alla med inkomster upp till drygt 20 000 kronor i månaden
  • sänkt skatten för personer med sjuk- eller aktivitetsersättning
  1. Sverige har länge varit ett konkurrenskraftigt land. Runt om i världen efterfrågas svenska varor och tjänster. Det är viktigt för fler jobb och en starkare välfärd. Sverige och svenska företag står sig väl i den globala konkurrensen. Svensk export tar världsmarknadsandelar och tillväxten är hög.

Läs mer om Näringspolitik och konkurrenskraft
  2. Alla barn har rätt till en nära relation med båda sina föräldrar. Varken kvinnor eller män ska behöva välja mellan föräldraskap och arbete. Därför vill Socialdemokraterna förbättra föräldraförsäkringen och införa en familjevecka - en extra veckas ledighet, per år, för alla föräldrar.

Läs mer om Föräldraförsäkring
  3. De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Pensionen ska vara hållbar och jämställd. Pensionärsskatten ska avskaffas.

Läs mer om Pension
  4. Några av de vanligaste skälen till att människor får ekonomiskt bistånd är arbetslöshet och sjukdom. Därför ska vi nå EU:s lägsta arbetslöshet till år 2020. Med fler i jobb får vi råd med en välfärd att vara stolta över. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

Läs mer om Ekonomiskt bistånd
  5. Trygghet är en förutsättning för ett jämlikt samhälle. Det kan inte skapas med skattesänkningar, nedskärningar och sänkta löner. Istället behöver vi samlas för att minska klyftorna, bryta segregationen, bekämpa brottsligheten och stärka sammanhållningen i hela landet.

Läs mer om Trygghet
  6. Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och sjukvården. Sverige ska vara ett modernt välfärdsland som bygger på sammanhållning. Det är så vi skapar ett tryggare Sverige.

Läs mer om Välfärd
  7. En stark arbetsrätt är en del av den svenska modellen och en förutsättning för ett tryggare Sverige. Vår arbetsmarknad ska ha trygga jobb med schyssta villkor för alla som arbetar och gör rätt för sig.

Läs mer om Arbetsrätt
  8. Den svenska modellen bygger på samverkan mellan fack och arbetsgivare som sluter kollektivavtal om löner och andra anställningsvillkor. Det är en framgångsrik modell som bidragit till ordning och reda på arbetsmarknaden och en positiv utveckling för hela landet.

Läs mer om Kollektivavtal
  9. De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Socialdemokraterna vill att äldre ska få bestämma själva över sitt liv och sin vardag, oavsett om det handlar om deltagande i arbetslivet eller vad de vill få hjälp med från hemtjänsten.

Läs mer om Äldre
  10. I den globala konkurrensen är det viktigt att snabbt kunna anpassa sig efter nya förutsättningar och ta till sig ny kompetens. I vårt starka samhälle har vi en väl fungerande och solidariskt finansierad arbetslöshetsförsäkring. Det är nödvändigt för ett tryggare Sverige.

Läs mer om A-kassan