Nyanländas etablering

Alla som kan jobba ska jobba, oavsett vem du är

Det går allt snabbare för nyanlända att komma i arbete. Tidigare har det tagit upp till tio år innan hälften etablerat sig på arbetsmarknaden. Nu är tiden för vissa grupper mer än halverad. Nästan 3 av 4 nyanlända är under 40 år. Hela samhället vinner på ökade möjligheter till utbildning så att fler kan ta lediga jobb.

Arbetsmarknadsminister

Eva Nordmarklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

• införa en språkplikt för nyanlända
  • införa etableringsjobb tillsammans med arbetsmarknadens parter
  • se över hur olika bidragssystem samspelar och påverkar utrikes födda kvinnors ekonomiska förutsättningar att studera och arbeta
  • satsa på fler snabbspår och bristyrkesutbildningar.

Snabbare för nyanlända att komma i arbete

Etableringen av nyanlända har förbättrats under mandatperioden, men mycket kvarstår. Framför allt gäller det nyanlända kvinnors möjlighet att få jobba. Därför har det varit viktigt att avskaffa vårdnadsbidraget och förändra föräldraförsäkringen för nya svenskar med äldre barn.

Vi har sett till att integrationen förbättrats och att det nu går allt snabbare för nyanlända att komma i arbete. Men segregation och bristande kunskaper i svenska språket är forsatt stora utmaningar. Vi har länge tagit för lätt på integrationsproblemen. Därför har Socialdemokraterna genomfört en omläggning av integrationspolitiken som innebär stärkta möjligheter, men också skärpta krav för etablering och integration.

I vårt starka samhälle tar alla kommuner i Sverige ansvar för integrationen av nyanlända. I ett tryggt Sverige satsar vi på kompetens, inte lägre löner. Genom en snabbare integration och bättre utbildning kan fler bidra till Sveriges tillväxt och välfärd. Nästan 3 av 4 av de som kommit till Sverige är under 40 år. Hela samhället vinner på att de får möjlighet att utbilda sig till att de jobb som behövs.

Uppdaterades senast: 09 juni 2020

• stora satsningar på utbildning
  • den som tackar nej till utbildning som är nödvändig för att få jobb kan bli av med bidrag
  • skapat snabbspår tillsammans med arbetsmarknadens parter
  • satsat på att få nyanlända kvinnor i arbete
  • skolor med tuffast förutsättningar får extra resurser och socialt utsatta områden ska få mer resurser för att motverka segregation.
  1. Det går allt snabbare för invandrare att etablera sig på arbetsmarknaden. Vi ska ställa högre krav på språk och utbildning så att alla i vårt starka samhälle har möjlighet att försörja sig själva.

Läs mer om Integration och mångfald
  2. Socialdemokraternas viktigaste prioritering är att sänka arbetslösheten. Vi vill stimulera Yrkesintroduktionsjobb som kombinerar arbete och utbildning för att stärka möjligheterna till ett första jobb. Det är viktigare än skattesänkningar.

Läs mer om Rekryteringsgap
  3. Sverige ska vara ett tryggt land där människor genom hela livet kan utbilda sig för att ta de jobb som växer fram. I en allt mer kunskapsintensiv ekonomi ställs högre krav på förnyade kunskaper och färdigheter.

Läs mer om Vuxenutbildning
  4. Vi vill att fler ska söka sig till en yrkesutbildning för att Sverige ska klara kompetensförsörjningen i framtiden. Ett konkurrenskraftigt Sverige kräver skickliga yrkesarbetare vilket i sin tur kräver attraktiva yrkesutbildningar.

Läs mer om Yrkesutbildning
  5. Sverige ska vara en ledande kunskaps- och forskningsnation. Vi ska delta i den främsta internationella kunskapsutvecklingen. Så löser vi samhällets framtidsutmaningar och främjar ett konkurrenskraftigt svenskt näringsliv.

Läs mer om Forskning
  6. För Socialdemokraterna är kampen mot arbetslösheten den viktigaste uppgiften. Alla som kan jobba ska jobba. Ingen ung ska gå utan arbete.

Läs mer om Ungdomsarbetslöshet
  7. En avslutad gymnasieutbildning är den bästa försäkringen mot arbetslöshet. Därför behöver avhoppen från gymnasiet minska och fler elever lämna gymnasieskolan med fullständiga betyg.

Läs mer om Gymnasieskola
  8. I ett starkt samhälle finns universitet och högskolor av hög kvalitet i hela landet. En socialdemokratisk högskolepolitik är en regional och nationell tillväxtmotor som bidrar till jobb, bildning och innovation.

Läs mer om Högskola
  9. Lärare ska ha goda arbetsvillkor och rätt förutsättningar att bedriva undervisning av hög kvalitet. De ska kunna fokusera på att planera, genomföra och följa upp undervisningen i en skola som präglas av trygghet och studiero.

Läs mer om Lärare
  10. Läxor bidrar till ökad kunskap men kan också tydliggöra ojämlika hemförhållanden. Alla elever ska därför få hjälp med läxläsningen, oberoende av föräldrarnas bakgrund eller ekonomiska situation.

Läs mer om Läxor