Forskning

Stärkt konkurrenskraft genom forskning

Sverige ska vara en ledande kunskaps- och forskningsnation. Vi ska delta i den främsta internationella kunskapsutvecklingen. Så löser vi samhällets framtidsutmaningar och främjar ett konkurrenskraftigt svenskt näringsliv.

Minister för högre utbildning och forskning

Matilda Ernkranslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

forskning och utveckling:

• Socialdemokraterna vill:
  • höja den lägsta nivån för forskningsresurser till alla lärosäten
  • öka basanslagen till den fria forskningen
  • skapa breda 10-åriga forskningspolitiska överenskommelser så att Sverige får en långsiktig forsknings- och innovationspolitik
  • förändra styr- och resurstilldelningssystemet för forskning och högre utbildning
  • förbättra doktoranders och forskares arbetsvillkor och stärka jämställdheten inom forskningen.

Investeringar i forskning och utveckling är grunden för att svenska företag ska växa och förbättras

I det starka samhället gör vi gemensamt investeringar i forskning för att svenska företag och vår gemensamma välfärd ska växa och förbättras. Sverige ska fortsätta konkurrera med nya innovationer och hög kunskap. Då behöver vi såväl framstående grundforskning som framtidsinriktad tillämpad forskning som sker i nära samverkan mellan näringsliv och akademi.

För framgångsrik forskning krävs långsiktighet och samarbete över de partipolitiska gränserna. Då ges forskningen stabila förutsättningar att leverera goda resultat. Ett styr- och resurssystem som både värnar den fria forskningen och samtidigt ger incitament att öka samverkan mellan forskningen och övriga samhället är viktigt för att vi gemensamt ska möta framtidens utmaningar. Akademin behöver vara attraktiv som arbetsgivare och jämställdheten behöver öka för att Sverige ska fortsätta vara en världsledande forskningsnation.

Vi investerar i den fria forskningen över hela landet och pekar samtidigt ut vissa områden där vi har stora framtidsutmaningar, såsom klimatet, vård- och omsorgssektorn, skolan, migration och integration, hållbart samhällsbyggande och arbetslivsforskning.

Uppdaterades senast: 09 juni 2020

• höjt basanslagen till den fria forskningen
  • ökat de ekonomiska incitamenten för forskningssamverkan
  • infört 10-åriga nationella forskningsprogram för viktiga näringar och samhällsutmaningar. Två viktiga områden är klimatutmaningen och att förbättra vård- och omsorgssektorn
  • investerat i humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning, jämställdhet och doktoranders villkor.
  • Förbättrat akademins samverkan, jämställdhet och doktoranders arbetsvillkor.
  •
  1. Det går allt snabbare för invandrare att etablera sig på arbetsmarknaden. Vi ska ställa högre krav på språk och utbildning så att alla i vårt starka samhälle har möjlighet att försörja sig själva.

Läs mer om Integration och mångfald
  2. Det går allt snabbare för nyanlända att komma i arbete. Tidigare har det tagit upp till tio år innan hälften etablerat sig på arbetsmarknaden. Nu är tiden för vissa grupper mer än halverad. Nästan 3 av 4 nyanlända är under 40 år. Hela samhället vinner på ökade möjligheter till utbildning så att fler kan ta lediga jobb.

Läs mer om Nyanländas etablering
  3. Socialdemokraternas viktigaste prioritering är att sänka arbetslösheten. Vi vill stimulera Yrkesintroduktionsjobb som kombinerar arbete och utbildning för att stärka möjligheterna till ett första jobb. Det är viktigare än skattesänkningar.

Läs mer om Rekryteringsgap
  4. Sverige ska vara ett tryggt land där människor genom hela livet kan utbilda sig för att ta de jobb som växer fram. I en allt mer kunskapsintensiv ekonomi ställs högre krav på förnyade kunskaper och färdigheter.

Läs mer om Vuxenutbildning
  5. Vi vill att fler ska söka sig till en yrkesutbildning för att Sverige ska klara kompetensförsörjningen i framtiden. Ett konkurrenskraftigt Sverige kräver skickliga yrkesarbetare vilket i sin tur kräver attraktiva yrkesutbildningar.

Läs mer om Yrkesutbildning
  6. För Socialdemokraterna är kampen mot arbetslösheten den viktigaste uppgiften. Alla som kan jobba ska jobba. Ingen ung ska gå utan arbete.

Läs mer om Ungdomsarbetslöshet
  7. Betyg ska visa elevernas kunskaper – inte vara ett konkurrensmedel för att skolor ska kunna locka till sig elever. Du ska kunna lita på betygssättningen, den ska vara likvärdig och inte skilja sig från skola till skola.

Läs mer om Betyg
  8. Folkbildning är en viktig del för ett livslångt lärande. En oberoende folkbildning är en central del i den socialdemokratiska politiken för bildning, utbildning, demokrati och kultur.

Läs mer om Folkbildning
  9. Folkhögskolans potential att utveckla människor är enorm. Av egen kraft och tillsammans med andra kan folkhögskolan bidra till människors behov av att hitta nya vägar i livet. Utbildning och bildning gör Sverige starkare.

Läs mer om Folkhögskola
  10. En avslutad gymnasieutbildning är den bästa försäkringen mot arbetslöshet. Därför behöver avhoppen från gymnasiet minska och fler elever lämna gymnasieskolan med fullständiga betyg.

Läs mer om Gymnasieskola