Familjevecka

I valrörelsen 2018 gick vi ut med ett vallöfte om en veckas extra ledighet per år för föräldrar. Detta för att underlätta för alla föräldrar som kämpar med att kombinera arbetsliv och familjeliv. Familjeveckan var tänkt som en rättvisereform för alla arbetande föräldrar. För att göra deras vardag enklare och för att fler barn ska ha kunna spendera tid med sina föräldrar där när de behöver dem.

S släpper familjeveckan i kärvare tider

I statsbudgeten för år 2022 föreslog den socialdemokratiskt ledda regeringen att införandet av familjeveckan skulle påbörjas. Men SD, M och KD stoppade förslaget.

Vi befinner oss nu i en annan ekonomisk verklighet än vi gjorde för fyra år sedan. Rysslands orättfärdiga krig i Ukraina har lett till stigande energipriser och en ökad ekonomisk osäkerhet i hela världen och det påverkar också Sverige

Vi står inför en sämre ekonomisk utveckling kommande år, med högre priser och högre räntor som drabbar både hushåll och företag. Vi kommer därför att behöva prioritera och välja bort saker. Familjeveckan tillhör en av de satsningar som regeringen bedömer behöver stå tillbaka tillsvidare.