Jobb

Trygghet på jobbet ger människor trygghet i vardagen

I Sverige ska det vara ordning och reda på arbetsmarknaden. Alla som kan jobba ska jobba och den som jobbar ska kunna leva på sin lön och ha trygga arbetsvillkor. Vi ska bo i ett land där kvinnor och män går till jobbet, känner sig trygga och kan kombinera familj och arbete.

Arbetsmarknadsminister

Eva Nordmarklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

• skapa ännu fler jobb i hela landet. Det ska vara schyssta villkor och löner det går att leva på
  • anställa fler undersköterskor, sjuksköterskor och läkare, så vårdköerna kan kortas. Och fler lärare, så att eleverna lär sig mer
  • införa heltid som norm och öka tryggheten på arbetsmarknaden och minska stress och psykisk ohälsa i arbetslivet
  • göra stora satsningar på utbildning och att arbetsmarknadens parter och staten utvecklar bättre system för kompetensförsörjning, omställning och rehabilitering
  • förbättra systemet med korttidsarbete vid en lågkonjunktur så att löntagare kan kompetensutveckla sig samtidigt som de behåller sin anställning
  • införa en extra veckas ledighet per år för alla föräldrar - en familjevecka.

Alla som kan jobba ska jobba

Socialdemokraterna har fokus på att skapa fler jobb och minska klyftorna – för att skapa ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. När många arbetar och betalar skatt har vi råd med en god välfärd. Därför har vi prioriterat jobben och välfärden. I år tillför vi 35 miljarder till vård, skola och omsorg.

Det är uppenbart att olika politik ger olika resultat. Över 300 000 fler har ett jobb att gå till jämfört med 2014, varav över 100 000 i välfärden. Arbetslösheten fortsätter att sjunka. Nu är ungdomsarbetslösheten den lägsta på 13 år. Arbetslösheten bland utrikesfödda visar en tydlig nedgång.

Med schyssta villkor, löner som går att leva på och trygga anställningar bygger vi ett starkare samhälle. Därför går vi till val på en handlingsplan med förslag som ökar tryggheten på svensk arbetsmarknad. Bland förslagen finns avskaffad allmän visstid och stopp för hyvling av arbetstid. Vi vill också att arbetskraftsinvandringen stramas upp. I regeringsställning har vi bland annat infört krav på bra arbetsvillkor i offentliga upphandlingar. Vi vill också ta krafttag för att motverka stress och psykisk ohälsa i arbetslivet genom att skärpa kraven på arbetsgivare och förbättra arbetsskadeförsäkringen och Företagshälsovården.

En röst på Socialdemokraterna är en röst för ett starkare samhälle, där du som förälder både kan jobba heltid och ha barn – utan att behöva slå knut på dig själv eller gå ner i arbetstid. Socialdemokraterna vill införa en extra veckas ledighet per år för föräldrar. En familjevecka. Föräldrar som arbetar får fem lediga dagar var som de kan ta ut när barnen inte kan vara i skolan på grund av lov, planeringsdagar och liknande.

Socialdemokratisk politik står i skarp kontrast till Alliansen och SD som vill försämra arbetsvillkoren och göra det lättare för arbetsgivare att säga upp människor. De vill sänka ingångslönerna i kollektivavtalen genom lagstiftning och vill därmed avveckla den svenska modellen så som vi känner den.

Extra insatser med anledning av Corona kan du hitta här: https://www.socialdemokraterna.se/corona/jobb-och-ekonomilänk till annan webbplats

Uppdaterades senast: 09 juni 2020

• 300 000 fler jobbar, varav 100 000 fler arbetar i välfärden
  • avskaffat Fas 3
  • skapat tiotusentals extratjänster med kollektivavtalade villkor
  • mer resurser till Arbetsförmedlingen och till arbetslivsforskningen
  • förbättrat a-kassan så att fler får 80 procent av sin lön och förlängt möjligheten till deltidsstämpling.
  1. Företagen behöver kompetent personal. I ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige ska Arbetsförmedlingen ha tid, resurser och möjligheter till utbildningsinsatser så att fler har möjlighet att få och behålla ett arbete.

Läs mer om Arbetsförmedlingen
  2. Bra arbetsvillkor och arbetsmiljö skapar ett tryggare Sverige. En stark arbetsmiljölagstiftning behövs, som betonar det förebyggande arbetet så att små problem inte blir stora och allvarliga.

Läs mer om Arbetsmiljö
  3. Rätten till ett tryggt arbete som det går försörja sig på, det är grunden för vårt starka samhälle. Heltid ska vara norm på hela arbetsmarknaden. Alla som vill gå upp i arbetstid ska ha möjlighet att göra det.

Läs mer om Heltid och deltid
  4. Sverige ska vara världsledande på att ta fram nya produkter, tjänster och affärsidéer. Genom innovation stärker företagen sin konkurrenskraft vilket i sin tur stärker hela samhället.

Läs mer om Innovation
  5. Det går allt snabbare för invandrare att etablera sig på arbetsmarknaden. Vi ska ställa högre krav på språk och utbildning så att alla i vårt starka samhälle har möjlighet att försörja sig själva.

Läs mer om Integration och mångfald
  6. Socialdemokraterna är ett feministiskt parti. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter och rättigheter på alla livets områden. Män och kvinnor är och ska behandlas som jämlikar.

Läs mer om Jämställdhet
  7. Den svenska modellen bygger på samverkan mellan fack och arbetsgivare som sluter kollektivavtal om löner och andra anställningsvillkor. Det är en framgångsrik modell som bidragit till ordning och reda på arbetsmarknaden och en positiv utveckling för hela landet.

Läs mer om Kollektivavtal
  8. Människor ska kunna bo och verka i hela Sverige. I ett starkare samhälle finns resurser och kraft för en aktiv landsbygdspolitik som utnyttjar hela Sveriges potential. Det skapar ett tryggare Sverige som håller ihop.

Läs mer om Landsbygdspolitik
  9. Det går allt snabbare för nyanlända att komma i arbete. Tidigare har det tagit upp till tio år innan hälften etablerat sig på arbetsmarknaden. Nu är tiden för vissa grupper mer än halverad. Nästan 3 av 4 nyanlända är under 40 år. Hela samhället vinner på ökade möjligheter till utbildning så att fler kan ta lediga jobb.

Läs mer om Nyanländas etablering
  10. Sverige ska fortsätta att vara ett av världens ledande länder när det gäller industriell produktion. När vi lägger så stor vikt vid industrins fortsatta utveckling är det utifrån en insikt om dess avgörande betydelse för Sveriges och välfärdens utveckling.

Läs mer om Nyindustrialisering