Magdalena Andersson kommenterar Turkiets besked om att godkänna Finlands Natoansökan

Turkiet meddelade under fredagseftermiddagen att de inleder
processen för att ratificera Finlands ansökan om medlemskap i Nato. Det betyder att Turkiet ger grönt ljus för Finland att gå med i Nato före Sverige. Beskedet är inte bra för Sverige och inte bra för Nato, och försvårar för Nato att försvara Finland. Det sade Magdalena Andersson när hon mötte media senare samma dag.

placeholder

Det turkiska parlamentet inleder processen för att godkänna Finlands Natomedlemskap, det meddelade Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan, tillsammans med Finlands president Sauli Niinistö, under en pressträff från Ankara. När Magdalena Andersson mötte media senare under fredagseftermiddagen kommenterade hon beslutet så här:

- Beskedet är inte bra för Sverige och inte bra för Nato, och det försvårar också för Nato att försvara Finland.

För att Finland ska kunna bli medlemmar i Nato måste även Ungern ratificera ansökan.

Magdalena Andersson erbjöd också sitt stöd till Ulf Kristersson och regeringen genom att hjälpa till med internationella kontakter.

Se hela pressträffen med Magdalena Andersson här: