S granskar: SD-regeringen den minst handlingskraftiga på över 50 år

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson lovade i valrörelsen en rivstart och ett ”paradigmskifte i svensk politik”. När Socialdemokraterna nu i sin roll som opposition granskar det första riksdagsåret är det tydligt att paradigmskiftet lyser med sin frånvaro och att regeringen verkar handlingslösa. Det enda som uppfyllts är en rad brutna löften.

placeholder

Socialdemokraternas gruppledare Lena Hallengren och ekonomisk-politiska talesperson Mikael Damberg presenterade på en pressträff den 27 juni en granskning av regeringens första riksdagsår. Granskningen visar på ett förlorat riksdagsår med Åkesson och Kristersson. Resultatet är det lägsta antalet propositioner sedan enkammarsriksdagen infördes år 1971 och färre än hälften av så många tillsatta utredningar som snittet.

– Man kan undra varför man vill ha regeringsmakten om de inte ska ta beslut som påverkar människors vardag? frågade Lena Hallengren med anledning av att regeringen inte agerat för att rädda människors ekonomi, inte agerat för välfärden och inte heller kommit med den utlovade rivstarten mot gängen.

Riksdagsåret har präglats av få tagna beslut där Tidöpartierna i stället har bråkat internt och lagt sitt fokus på att angripa oppositionen. Regeringen har alla förutsättningar att fatta beslut med en majoritet i riksdagen, men de har använt sin majoritet till att rösta ner konstruktiva förslag som kan göra skillnad i vardagen för vanligt folk, som till exempel en elräknings- och skuldakut, tillfälligt höjt barnbidrag och en tankrabatt.

Var är partiledarna?

Liberalernas partiledare och arbetsmarknadsminister Johan Pehrson har under ett år producerat en enda proposition. Kristdemokraternas partiledare och närings- och energiminister Ebba Busch har åstadkommit tre stycken propositioner. Ena är budgetpropositionen och de andra två är implementeringar av EU-direktiv på energiområdet, som är tvingande.

– Regeringspartierna lovade mycket till många, men nu hävdar man istället att man inte kan göra något alls som på riktigt gör skillnad i plånboken för vanligt folk. Vanligt folk som just nu sliter för att få ekonomin att gå ihop. I stället sänker man skatten för de som tjänar allra mest, sade Mikael Damberg om regeringens handlingslöshet.

Mikael Damberg påpekade samtidigt att i stället för att få vallöften som elpristaket på plats, så lade man kraft på att hemlighålla vem som fick mest elstöd.

Lena Hallengren tog även upp den uteblivna "rivstarten mot gängen" där man i stället för att ta fram de lagförslag man lovat i tid, har gått vidare med Socialdemokraternas arbete på området och röstat nej till viktiga insatser.

Läs mer om Tidöpartiernas löftesbrott här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

FAKTA OM REGERINGENS ARBETE RIKSDAGSÅRET 2022/23:

Antalet propositioner regeringens första år: 91

Jämförelse:
Riksdagsåret 2021/22: 222
Riksdagsåret 2020/21: 168
Riksdagsåret 2019/20: 143
Riksdagsåret 2018/19: 110

Antalet utredningar regeringens första år: 25

Jämförelse:

Genomsnitt antal utredningar tidigare år: 75

Rivstarten mot gängen:
Justitieutskottet har behandlad 17 propositioner. Socialdemokraterna är initiativtagare till 15 av dem.

Källa: regeringen.se och riksdagen.se