S föreslår en ”Lex Navalnyj”

Efter mordet på den ryska oppositionspolitikern Aleksej Navalnyjs har det blivit tydligare hur avgörande det är att EU stödjer och stärker oppositionen och oberoende media i Ryssland. Därför föreslår S en ”Lex Navalnyj” för att EU ska erbjuda skydd och säkerhet för politiska aktivister, journalister och alla som riskerar förföljelse och våld för sitt arbete och sina övertygelser i Ryssland och Belarus.

placeholder

Rysslands president Vladimir Putin har effektivt stoppat alla möjligheter att ekonomiskt stödja oppositionen eller oberoende media i Ryssland. Rysk lagstiftning är numera utformad på ett sätt som innebär att all utländsk finansiering kriminaliserar en rysk aktör. Därför ser S att stöd nu behöver gå till de som befinner sig i exil. Idag är majoriteten av alla organisationer, journalister och oppositionella redan i exil.

– Mordet på Navalnyj visar på det akuta behovet av att agera för att stärka och stödja den ryska oppositionen. Vi måste stå enade i vår strävan att främja demokrati, rättsstaten och mänskliga rättigheter, säger Heléne Fritzon, Socialdemokraternas förstanamn i Europaparlamentsvalet 2024.

I dagarna kom även nyheten att Ryssland har lagt människorättsaktivisten Oleg Orlov från den prisbelönta organisationen Memorial till landets lista över ”utländska agenter”. Han har nu dömts till fängelse.

– Det är viktigt att vi intensifierar vårt stöd till civilsamhällets organisationer som kämpar för demokrati och mänskliga rättigheter i Ryssland, säger Heléne Fritzon.

Det här vill S med ”Lex Navalnyj”:

• Öka EU:s diplomatiska och ekonomiska tryck på den ryska regeringen för att utkräva ansvar för mordet på Navalnyj.
  • Intensifiera stödet till civilsamhällets organisationer som kämpar för demokrati och mänskliga rättigheter i Ryssland.
  • Fortsätta arbetet med att erbjuda skydd och säkerhet för politiska aktivister, journalister och alla som riskerar förföljelse och våld för sitt arbete i Ryssland och Belarus.
  • Ytterligare sanktioner mot individer och organisationer som är direkt involverade i förtrycket av oppositionella rörelser och kränkningar av mänskliga rättigheter.